HOT & TRENDING!
Kada je Crni petak?
Postoji mnogo upita na temu kada je Crni petak? Da li se on ponavlja svake godine i da li je više puta godišnje? Odgovor na ovo pitanje naći ćete u ostatku ovog teksta.
Crni petak je svakog poslednjeg petka u mesecu novembru, dan nakon praznika Dana zahvalnosti SAD, koji se uvek obeležava i proslavlja poslednjeg četvrtka u ovom mesecu.
Koliko god sam naziv Crni petak odnosno Black Friday asocirao na nešto loše i zlosutno, u pitanju je nešto potpuno drugačije. Crni petak je, u stvari, pravi praznik za sve šopingholičare. Decenijama unazad, tačnije od sredine pedestih godina, ovaj dan se u Americi smatra kao početak pretprazničnih rasprodaja, uoči Božića i Nove godine.
Crni petak karakterišu ogromni popusti u gotovo svim prodavnicama, baš kao i za Novu godinu, a to privlači ekstremno veliki broj kupaca. Milioni kupaca širom sveta tada su u jurnjavi po tržnim centrima, u potrazi za najboljim poklonima i najvećim popustima. Nije neuobičajeno čak ni da se redovi ispred prodavnica formiraju tokom prethodne noći, kako bi potrošači, zainteresovani da dođu do željenog proizvoda po povoljnim uslovima, bili među prvima koji će dobiti mogućnost da svoju želju i ostvare. Takođe, nije neuobičajeno da neke prodovnice otvore vrata kupcima već u ponoć ili ranu zoru. I tada stampedo na željene proizvode počinje. Naglašavamo stampedo jer su tuče i povrede postale sastavni deo ovog praznika kupovine, koji ponekad izgleda kao prava ludnica. Postoji i crna statistika ovog dana koja govori da je u SAD od 2006. godine 7 osoba smrtno stradalo, a nekoliko stotina je povređeno tokom kupoholičarske groznice na dan Crnog petka.
Pored idealne prilike da za sebe kupite nešto što ste dugo želeli, ali Vas je cena u tome sprečavala, Crni petak je savršena prilika i za kupovinu poklona Vama dragim ljudima. Obradovaćete i sebe i najdraže, a pri tom uštedeti gomilu novca jer su popusti zaista neverovatno visoki, posebno ukoliko imate sreće da se tog dana zadesite u SAD gde su popusti ekstremno veliki, dok u ostatku sveta, gde ovaj dan sve više dobija na popularnosti, popusti su ipak malo skromniji, ali, svakako, značajni i dovoljno primamljivi da privuku veliki broj kupaca.
Od 2005. godine Crni petak postao je najprometniji dan kada su u pitanju prodaja i trgovina, a pokazalo se i da taj jedan dan nije dovoljan da podmiri potrebe potrošača, pa se popusti najčešće produžavaju i na dane tog vikenda. Cyber Monday, odnosno ponedeljak nakon Crnog petka, nastao je kao nastavak ovog praznika kupovine i odnosi se na popuste, ali samo za online kupovine.
A kako je zapravo došlo do nastanka fenomena pod nazivom Crni petak?
Amerikanci su stekli naviku da obavljaju pretpraznične kupovine nakon Dana zahvalnosti u doboj meri zahvaljujući i uticaju velikih parada koje se od 1952. godine organizuju u sklopu velikih marketinških kampanja poznatih robnih kuća i trgovinskih lanaca, poput Macy’s–a i sličnih. Prvih godina popusti nisu bili toliko veliki ni presudni za odlazak u šoping, ali su vremenom prodavnice započele međusobno takmičinje, kako bi privukle što veći broj kupaca, a kao rezultat toga nastale su megalomanske rasprodaje i popusti koji dostižu i do 70%.
Takođe, s ozbirom da je najveći porodični praznik u SAD upravo Dan zahvalnosti i da se tada porodica iz svih krajeva zemlje okuplja zajedno za trpezom, narednog dana širom Amerike nastaje saobraćajni kolaps, tako da su saobraćajni policajci ovaj dan prozvali “crnim petkom”.
Dvadesetak godina kasnije, kada je ovaj fenomen masovne kupovine postao poznat, i sami prodavci su usvojili naziv Crni petak i počeli naveliko da ga koriste za označavanje dana kada ostvaruju i beleže najveći profit. Ovaj nagli skok prodaje nastao kao rezultat šoping groznice Crnog petka i ostvarivanje najveće zarade, prodavci su počeli i da u svojim poslovnim knjigama, umesto ranije crvene, obeležavaju crnom bojom.
Crni petak nije zvaničan praznik, ali je svakako omiljeni dan za sve ljubitelje kupovine širom sveta.